Εναλλακτική μάθηση
Αυτή η ενότητα σκοπό έχει οι αναγνώστες να:
- Κατανοούν τον ορισμό της εναλλακτικής μάθησης
- Αναφέρουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της εναλλακτικής μάθησης
- Αντιλαμβάνονται τον βαθμό αντίκτυπου των προγραμμάτων εναλλακτικής μάθησης.
Εισαγωγικές παρατηρήσεις
Η παρούσα ενότητα επιχειρεί να παρουσιάσει το βασικό θεωρητικό και εννοιολογικό πλαίσιο στο οποίο στηρίζεται η εναλλακτική μάθηση.
Σκοπός της ενότητας είναι να αναδειχθούν πτυχές που αφορούν στον ορισμό της εναλλακτικής μάθησης.
Εννοιολογικό πλαίσιο
Ο όρος "Εναλλακτικά σχολεία" στην πραγματικότητα είναι ένα σύμπλεγμα συγγενών όρων, όπως η Εκπαίδευση, η Παιδαγωγική, η Μάθηση και η Διδακτική, οι οποίες συνιστούν διαστάσεις της Μικτής Μάθησης ανάλογες με τα μοντέλα εφαρμογής της.
Ως Εναλλακτικό σχολείο ορίζεται ένα ίδρυμα, το οποίο παρέχει εναλλακτική εκπαίδευση. Εναλλακτικά σχολεία λειτουργούν σε διάφορα μέρη του κόσμου. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα που προσφέρει ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο είναι διαφορετικό από το ισχύον παραδοσιακό. Τα σχολεία αυτά διαθέτουν ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα σπουδών το οποίo διαφέρει από τις μεθόδους που ακολουθεί το παραδοσιακό σχολείο.
Στα εναλλακτικά σχολεία δεν υπάρχουν κοινές φιλοσοφίες και μέθοδοι αλλά ένα ευρύ φάσμα φιλοσοφιών και μεθόδων διδασκαλίας που το καθένα από αυτά μπορεί να υιοθετεί. Ορισμένα από αυτά τα σχολεία έχουν ισχυρό πολιτικό, επιστημονικό ή φιλοσοφικό προσανατολισμό ενώ άλλα είναι, περισσότερο σύνολα μαθητών και εκπαιδευτικών που έχουν συγκροτηθεί εξ αιτίας της δυσαρέσκειάς τους σχετικά με κάποιες απόψεις που επικρατούν στην εκπαίδευση ή σχετικά με την παραδοσιακή εκπαίδευση.
Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε τα βασικά στοιχεία της Εναλλακτικής Μάθησης
1. Τον υπάρχοντα κλάδο νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων με τις προτεινόμενες και άλλες ρυθμίσεις που ενθαρρύνουν και καλλιεργούν τη φυσική αγάπη για τη μάθηση, την αυτοπειθαρχία αντί της πειθαρχίας, τη συνεργασία αντί του ανταγωνισμού. Επέκταση και αναβάθμιση καλλιτεχνικών σχολείων, μουσικών σχολείων, ειδικών σχολείων και δημιουργία οικο-σχολείων.
2. Δημοκρατικά Σχολεία για όλες τις ηλικίες. (δείτε: «Τα δημοκρατικά σχολεία και η προοπτική τους στην Ελλάδα» του Δημήτρη Λάγιου http://democraticschoolsgr.blogspot.gr/2015/03/blog-post.html?spref=fb)
3. Σχολεία Waldorf για όλες τις ηλικίες.
4. Μοντεσσοριανά Σχολεία για όλες τις ηλικίες. Η πρόταση είναι ενδεικτική και βασίζεται σε παρατήρηση των μορφών εναλλακτικής εκπαίδευσης που είναι ήδη ενεργές και οικείες στη χώρα (έστω σε επίπεδο προεργασίας) και στην Ευρώπη. Απαιτεί τροποποίηση του Ν. 1566/1985 με την προσθήκη της δυνατότητας ίδρυσης και λειτουργίας δημόσιων πιλοτικών σχολείων πειραματικού χαρακτήρα. Ισοτιμία και στενή αλληλοεπίδραση των κλάδων αυτών μεταξύ τους. Συστηματική ανταλλαγή πληθυσμού και υλικού και ελευθερία κίνησης εκπαιδευτικών και μαθητών μεταξύ των κλάδων. Ουσιαστική και θεσμοθετημένη επικοινωνία και συσχετισμός μεταξύ όλων των κλάδων με κοινές δράσεις και έρευνες.
Προγράμματα μικτής μάθησης
Οι δραστηριότητες της ομάδας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων/Εκπαιδευτικών και Κοινωνικών Δράσεων αφορούν το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παρουσίαση προγραμμάτων εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης παιδιών, εφήβων, ενηλίκων και ατόμων από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, σε σχέση με την πολιτιστική προσφορά της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αλλά και γενικότερα του λυρικού θεάτρου και του μπαλέτου.
Με αφετηρία την όπερα, το μπαλέτο και το μουσικό θέατρο, οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις της ΕΛΣ τοποθετούν τη μουσική και το χορό στον πυρήνα ενός διευρυμένου πλέγματος τεχνών και κατευθύνσεων, το οποίο περιλαμβάνει το θέατρο, τη λογοτεχνία, τα εικαστικά, τη φωτογραφία, τη μουσικοθεραπεία, την αφήγηση, το βίντεο, τις εγκαταστάσεις, το περιβάλλον, τις επιστήμες και την τεχνολογία.
Ο σχεδιασμός των καλλιτεχνικών/παιδαγωγικών δράσεων της ΕΛΣ στηρίζεται στην καλλιέργεια και ανάπτυξη μιας συμβιωτικής σχέσης μεταξύ καλλιτεχνών/παιδαγωγών και συμμετεχόντων, ανεξαρτήτως ηλικίας, καταγωγής, γνώσεων και δεξιοτήτων. Η μάθηση προσεγγίζεται ως μια συνολική διαδικασία, κοινωνικά και πολιτισμικά, διαρκώς αναδιαμορφωνόμενη και επανακαθοριζόμενη από το κοινωνικό και συναισθηματικό περιβάλλον όπου λαμβάνει χώρα. Οι έννοιες της ελευθερίας έκφρασης, της προσβασιμότητας, του αλληλοσεβασμού, της αλληλεπίδρασης, της συναίσθησης, του πειραματισμού, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της συλλογικότητας, της συνδιαμόρφωσης, της δικτύωσης θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στο σύνολο των παιδαγωγικών και κοινωνικών δράσεών της ΕΛΣ.
Οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ φιλοδοξούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες της κοινωνίας για ισχυρότερη παρουσία και συμβολή των τεχνών στην καθημερινότητα των κατοίκων της Αττικής και της υπόλοιπης Ελλάδας.
Η ΕΛΣ αναπτύσσει περαιτέρω τη στρατηγική της εξωστρέφειας στο πεδίο της εκπαίδευσης και των κοινωνικών προγραμμάτων, αγκαλιάζοντας, με τα προγράμματα που θα αναπτύξει, ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, μαθητές, και ανθρώπους σε ιδρύματα, φυλακές, νοσοκομεία.
Με αφετηρία την όπερα, το μπαλέτο και το μουσικό θέατρο, οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις της ΕΛΣ τοποθετούν τη μουσική και το χορό στον πυρήνα ενός διευρυμένου πλέγματος τεχνών και κατευθύνσεων, το οποίο περιλαμβάνει το θέατρο, τη λογοτεχνία, τα εικαστικά, τη φωτογραφία, τη μουσικοθεραπεία, την αφήγηση, το βίντεο, τις εγκαταστάσεις, το περιβάλλον, τις επιστήμες και την τεχνολογία.
Ο σχεδιασμός των καλλιτεχνικών/παιδαγωγικών δράσεων της ΕΛΣ στηρίζεται στην καλλιέργεια και ανάπτυξη μιας συμβιωτικής σχέσης μεταξύ καλλιτεχνών/παιδαγωγών και συμμετεχόντων, ανεξαρτήτως ηλικίας, καταγωγής, γνώσεων και δεξιοτήτων. Η μάθηση προσεγγίζεται ως μια συνολική διαδικασία, κοινωνικά και πολιτισμικά, διαρκώς αναδιαμορφωνόμενη και επανακαθοριζόμενη από το κοινωνικό και συναισθηματικό περιβάλλον όπου λαμβάνει χώρα. Οι έννοιες της ελευθερίας έκφρασης, της προσβασιμότητας, του αλληλοσεβασμού, της αλληλεπίδρασης, της συναίσθησης, του πειραματισμού, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της συλλογικότητας, της συνδιαμόρφωσης, της δικτύωσης θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στο σύνολο των παιδαγωγικών και κοινωνικών δράσεών της ΕΛΣ.
Οι Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της ΕΛΣ φιλοδοξούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες της κοινωνίας για ισχυρότερη παρουσία και συμβολή των τεχνών στην καθημερινότητα των κατοίκων της Αττικής και της υπόλοιπης Ελλάδας.
Η ΕΛΣ αναπτύσσει περαιτέρω τη στρατηγική της εξωστρέφειας στο πεδίο της εκπαίδευσης και των κοινωνικών προγραμμάτων, αγκαλιάζοντας, με τα προγράμματα που θα αναπτύξει, ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, μαθητές, και ανθρώπους σε ιδρύματα, φυλακές, νοσοκομεία.
Βιβλιογραφία και πηγές!
- "alternative schooling". A Dictionary of Education. Ed. Elizabeth Wallace. Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-921207-1
- Changing Perspectives on Alternative Schooling for Children and Adolescents With Challenging Behavior, Robert A. Gable et al. Preventing School Failure, Fall 2006. Volume 51, Issue 1,
- https://dialogos.minedu.gov.gr/%CE%B5%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7/
- http://www.enallaktikos.gr/kg15el_enallaktiki-ekpaideysi_t57.html
- //www.nationalopera.gr/gr/ekpaideusi/
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF
- https://athens.indymedia.org/post/188387/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου